Tentoonstelling Jozef Cantré

23/09>07/01

Tentoonstelling die handelt over het werk van Jozef Cantré, die zowel beeldhouwer (o.m. van de "Panfluitspeler" aan d'Iefte en het grafmonument René De Clercq aan de Sint-Columbakerk), als houtsnijder was tijdens de Interbellum-jaren.

Dit najaar belicht het Museum van Deinze en de Leiestreek (MUDEL) voor het eerst in meer dan bijna veertig jaar het werk van de Gentse beeldhouwer en houtsnijder Jozef Cantré (1890-1957).

Met zijn goede vrienden Gustave De Smet en Frits Van den Berghe legde Cantré de basis van het Vlaams Expressionisme. René de Clercq (1877-1932), schrijver-dichter en Deerlijknaar, promootte hun werk en trachtte het aan de man te brengen o.m. in zijn kunsthandel "De Blauwvoet". Met Frans Masereel, Joris Minne, Henri Van Straten en zijn broer Jan-Frans Cantré was Jozef Cantré één van de beroemde vijf Vlaamse houtsnijders, die deze eeuwen oude kunst tot een nieuw, internationaal hoogtepunt dreven. Zijn schalkse houtsneden en verfijnde beelden tonen aan hoe hij een eigen stempel drukte op de kunst van het Interbellum. De tentoonstelling volgt Cantré van het revolutionaire rode Gent en de boorden van de Leie van het begin van vorige eeuw naar Nederland, waar hij 12 jaar verbleef. Hij bleef in contact met kunstpromotors zoals André de Ridder en Paul-Gustave Van Hecke en schrijvers als Karel Van de Woestijne en Stijn Streuvels. Na zijn terugkeer naar België in 1930, werkte Cantré aan een aantal grote opdrachten, waaronder het memorabele monument voor Edward Anseele in Gent. Net zoals het in de jaren 1920 ontdekt werd, zal Cantrés innemend werk op de tentoonstelling omringd worden door dat van zijn tijdgenoten en vrienden: Erich Heckel, Georges Minne, Frits Van den Berghe, Gustave en Leon De Smet, Frans Masereel, Constant Permeke, Oscar Jespers, Charley Toorop, Hendrik Wiegersma en in het bijzonder de Parijse beeldhouwer Ossip Zadkine.

(foto) Jozef Cantré beitelde uit één brok Noorse diabaas een grafmonument voor zijn vriend René De Clercq. Het expressionistische beeld moest spreken en zeggen wie die man was en wat hij deed. De dichter René De Clercq knielt vol bewondering neer en aanschouwt het onmetelijke heelal, de zon, de maan, de sterren, de weidse natuur. Hij drukt zijn dichtbundel de Noodhoorn tegen zijn hart waaruit al zijn gedichten zijn gevloeid. Hij klampt zich vast aan Moeder Aarde, zijn Vlaanderen, waaruit alle leven ontspringt. Het grafmonument van René De Clercq is één van de beste werken van de Gentse beeldhouwer Jozef Cantré. Naast beeldhouwer was hij ook houtgraveerder. Zijn werken vindt men over de hele wereld. Het grafmonument werd in 1936 ingehuldigd in Maartensdijk in Nederland. Vijftig jaar na de dood van de dichter (in 1982) werden zijn stoffelijke resten overgebracht naar zijn geboortedorp Deerlijk, waar het grafmonument nu nog altijd te bewonderen is aan de Sint-Columbakerk.

Prachtige tentoonstelling van de curator van de succesvolle tentoonstellingen over Albert Saverys in Deinze en Marthe Donas in het MSK Gent. 1 tentoonstellingszaal zal volledig gewijd worden aan René De Clercqs kunsthandel "De Blauwvoet", en in de laatste zaal zal er de nodige belangstelling zijn voor het René De Clercqgrafmonument. Boeiend, en een echte aanrader voor alle Deerlijknaren!

Inlichtingen bij de curator via peter.jh.pauwels@gmail.com. Aanvraag groepsbezoeken bij het Museum in Deinze via museum@deinze.be of 09/381.96.70. Museum van Deinze en de Leiestreek, Lucien Matthyslaan 3-5, 9800 Deinze.

Joost Vandommele, René De Clercqgenootschap vzw.

 

Aangemaakt op:12/06/2017

Reactie toevoegen