Kunstmuur met Cecile Van Driessche

15/05>15/06

Als voormalig lerares plastische opvoeding mag het natuurlijk niet verwonderen dat Cecile Van Driessche sinds haar pensioen fervent aan het schilderen is geslagen. Ze woont ondertussen al heel wat jaren in Waregem, maar groeide op in Deerlijk en gaf er zelfs kort les. Met de Kunstmuur zal haar werk voor de tweede keer te zien zijn in onze gemeente.

Cecile: ‘Ik deed al eens mee aan de tentoonstelling tijdens de Midzomermarkt. Dat moet in 2011 geweest zijn. Mijn werk was ook al te zien in de kerk in Vichte en het Koetshuis in Waregem. De tentoonstelling in het koetshuis was er eentje waar alleen mijn werk te zien was en ik moet zeggen dat het me beter beviel dan een groepstentoonstelling. Mijn werken zijn immers zodanig persoonlijk, dat ze moeilijk in een ander geheel passen. Daarom denk ik dat ze goed tot hun recht zullen komen aan de Kunstmuur.’

Als je aangeeft dat jouw werken moeilijk passen tussen andere werken, betekent dat dan dat je werkt in thema’s over jouw schilderijen heen?

Cecile: ‘Eigenlijk niet, want ik kies altijd voor andere onderwerpen en formaten, van landschappen tot heel abstract werk. Abstracte schilderijen zie ik zeer graag, ook al ligt dat niet goed in de markt. De mensen begrijpen het niet altijd. Maar ik schilderde ook al portretten van mijn kleinkinderen. Ik zit alleszins niet graag vast aan een bepaald thema.

Wat is de stijl die doorheen die verschillende onderwerpen en formaten loopt?

Cecile: ‘Ik vergroot vaak details. Je moet goed kijken om te ontdekken wat ik heb geschilderd. Vaak zie je het niet meteen. Ik schilder bijvoorbeeld een deel van een deur, of een uitvergroot stuk schors. Of stenen, waarin je op het eerste zicht vrouwen in herkent. Verder werk ik meestal op een groot formaat. Dat heeft net iets meer, vind ik. Je onderwerp komt zo ook beter tot uiting. Mijn werk was vroeger zeer donker van kleur. Nu werk ik heel licht. Door de jaren heen kan je die evolutie mooi zien. Je ziet mijn schilderijen verlichten. Ik werk ook altijd met olieverf. Je kan er honderden tinten in steken en de overgang tussen verschillende kleuren is vloeiender. Met olieverf zijn de kleuren ook minder hard.’

Hoe begin jij aan een schilderij?

Cecile: ‘Mijn ontwerpen schilder ik op klein formaat. Ik laat ze een tijdje in huis staan en ondertussen vorm ik er mijn mening over. Daarna weet ik wat ik wil uitwerken of juist niet.’

Waar haal je de inspiratie voor jouw ontwerpen en uiteindelijk jouw schilderijen?

Cecile: ‘Door in landschappen rond te lopen. Door op reis te gaan. Of door tentoonstellingen te bezoeken. Als ik iets heb gezien, probeer ik er een eigen creatie van te maken. Van een glasraam dat ik ergens in Frankrijk zag, bijvoorbeeld. Of van enkele herfstbladeren die ik vond in de tuin.’

Als lerares plastische opvoeding heb je ook een opleiding gevolgd, vermoed ik.

Cecile: ‘Ik volgde een schilderopleiding in Tielt. Ik mis soms wel de dialoog die je er had met andere mensen die schilderden. Aan de feedback die ik kreeg van de lesgever had ik ook veel. Je leert veel van kritiek, want je bent nooit volleerd. Mogelijk zijn het neveneffecten die ook de Kunstmuur veroorzaakt. Door deel te nemen zoek ik misschien ook een soort bevestiging voor mijn werk, zelfs al zal wellicht niet iedereen mijn werk appreciëren. Dat is ook niet nodig. Iedereen heeft zijn eigen smaak. Als ik zelf een tentoonstelling bezoek, dan vind ik hoogstens een derde van wat ik zie mooi. Laat staan dat ik een werk zou kopen.

Verkoop je vaak werken?

Cecile: ‘Toen mijn werk vorig jaar te zien was in het Koetshuis, was ik vooraf heel tevreden geweest met één verkocht werk. Uiteindelijk heb ik er heel veel verkocht. Maar ik verkoop alleen werken aan mensen die oprecht geïnteresseerd zijn, aan mensen die een van mijn schilderijen echt waarderen. Er zijn er ook die ik absoluut niet wil verkopen, omdat ik er een sterke emotionele band mee heb, ze voor mij te belangrijk zijn. Ik hang ze zelfs niet uit in mijn huis, om er zeker van te zijn dat ze geen schade oplopen.’

Waar?

OC d'Iefte, Hoogstraat 122

Wanneer?  

15 mei tot en met 15 juni

Aangemaakt op:18/04/2017

Reactie toevoegen