LEVEL8540: toekomstverkenning

Er bestaan op vandaag heel wat processen, diensten en producten die aan optimalisatie toe zijn. Binnen dit project van 1 jaar willen we vooral in grote lijnen nadenken over de dienstverlening en het gemeentehuis van de toekomst. We vertrekken hierbij vanuit een dienstverlening die vandaag al aangeboden wordt, waarop de digitalisering een impact zal hebben maar waarbij we verwachten dat dit meer mogelijkheden biedt voor een betere en vooral toegankelijkere dienstverlening. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een chatbot of virtuele assistent inschakelen om op een vlotte en snelle manier een juiste oplossing te bieden op de vragen van onze burgers. Deze digitalisering creëert op zijn beurt meer ruimte en tijd om persoonlijk in gesprek te gaan over complexe vragen van burgers.
  • Het automatisch toekennen van vergunningen of aanvragen waarbij de administratieve rompslomp voor zowel burger als medewerker beperkt is.
  • Het digitaal  opzoeken en nakijken van perceelsinformatie, omgevingsvergunningen en ruimtelijke uitvoeringsplannen zonder hiervoor een bezoek aan het gemeentehuis nodig te hebben. 
  • Het digitaliseren van vergunningen en plannen om meer informatie digitaal te ontsluiten.
  • Het inzetten op een open omgeving waar ruimte is voor dialoog, ontmoeting en democratie.
  • Het voorzien in een mobiele balie waarbij we op een meer outreachende manier te werk kunnen gaan en zo een gemak voor zowel burger als medewerker creëren.
  • ...

Terug naar de overzichtspagina