Identiteitskaart

Deze dienstverlening is beschikbaar via: snelbalie / afspraak / online

Informatie

Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt elke Belg een identiteitskaart. Vanaf 15 jaar moet je de identiteitskaart altijd op zak hebben (of bij verlies een vervangend attest, dat 1 maand geldig is). De kaart moet je voorleggen bij elke vordering van de politie en, in het algemeen, elke keer wanneer de houder het bewijs van identiteit moet leveren. Ook een gerechtsdeurwaarder kan de voorlegging ervan vragen.

Procedure

OPROEP

Wanneer je een nieuwe identiteitskaart moet aanvragen, ontvang je een oproepingskaart, die vermeldt aan welke voorwaarden de pasfoto moet voldoen en tegen welke datum je je persoonlijk bij de dienst burgerzaken moet aanmelden. Je kan ook zelf een nieuwe identiteitskaart aanvragen. Bijvoorbeeld bij beschadiging, verlies of wanneer de pasfoto niet meer gelijkend is.

EERSTE AANMELDING

Bij de eerste aanmelding in de dienst onderteken je een document en worden er vingerafdrukken genomen, aan de hand waarvan de identiteitskaart opgemaakt wordt.

PIN & PUK-code

Na 2 à 3 weken ontvang je thuis een omslag met jouw puk- en pincode.

AFHALING & ACTIVATIE

Je zal je vingerafdrukken niet enkel moeten plaatsen bij de aanvraag. Ook op het moment van afhaling en activatie zullen je vingerafdrukken opnieuw gecontroleerd worden met de vingerafdrukken die geregistreerd staan op de kaart. Je zal je dus op beide momenten persoonlijk moeten aanbieden bij de dienst burgerzaken. Vergeet de ontvangen omslag niet mee te brengen.

PASFOTO IN HET GEMEENTEHUIS

Sinds 2025 maken we in onze gemeente gebruik van een nieuw systeem waarmee we identiteitsfraude willen voorkomen. Dat systeem, dat live enrollment noemt, laat ons toe om zelf pasfoto’s te maken en deze meteen te gebruiken voor jouw identiteitskaart, kids-ID of reispas. Enkele praktische zaken en uitzonderingen hierbij:

  • Voor kinderen jonger dan 3 jaar moet je nog zelf pasfoto’s meenemen.
  • De verplicht te gebruiken cameratoestellen van de federale overheid zijn helaas niet in hoogte instelbaar. Daarom raden we personen die minder mobiel zijn (voornamelijk rolstoelgebruikers) aan om zelf hun pasfoto mee te brengen.
  • Wie een nieuw rijbewijs komt aanvragen en daarvoor een andere foto wenst te gebruiken dan deze op de identiteitskaart, moet zelf een pasfoto meebrengen. Op het rijbewijs gebruiken we namelijk dezelfde foto van de actieve identiteitskaart.
  • Foto’s die aan het loket worden genomen, bewaren we hier digitaal. Je krijgt dus geen afdruk van de pasfoto’s mee naar huis.
  • Je bent niet verplicht om een pasfoto aan het loket te laten maken. De lokale, professionele fotografen staan nog altijd paraat om pasfoto’s te maken.
AANGIFTE DIEFSTAL OF VERLIES

Meld de diefstal zo snel mogelijk in het gemeentehuis of dichtsbijzijnde politiekantoor. Een melding van verlies doe je in het gemeentehuis. Je ontvangt een attest dat je identiteitskaart tijdelijk vervangt. Dit attest is 1 maand geldig. Het attest kan je in geen geval gebruiken bij reizen naar het buitenland. Neem contact op met de helpdesk Docstop op het nummer 00800 2123 2123 om de elektronische functie van jouw kaart te laten blokkeren, mocht je het verlies of de diefstal van je identiteitskaart niet onmiddellijk kunnen aangeven.

Kostprijs

  • Gewone procedure: 25 euro
  • Dringende procedure (3 werkdagen): 134 euro
  • Dringende procedure (3 werkdagen, levering Brussel): 172 euro

Maak een afspraak